lørdag 1. mars 2014

Oppskrift på heklet trekk til soyasausflasker

Jeg har aldri vært noen racer på å hekle etter oppskrift. For det meste så bare prøver jeg meg fram for hver gang. Etter at jeg la ut bilde av trekk til soyasausflaske, så fikk jeg forespørsel om oppskrift. Og da svarte jeg at det jeg kunne notere ned hva jeg gjorde. Men det var ikke så enkelt, siden alt skal stemme til slutt, og det at jeg "jukser" litt mye når jeg hekler, gjør det jo vrient. Men her kommer mitt forsøk på oppskrift.


Jeg har brukt bomullsgarn og heklenål 3,5. Legg opp 40 masker. Den siste hekles sammen med den første, slik at det blir en sirkel. I luftmaskene hekler man fastmasker. 3 omganger. Deretter hekles 4 omganger med staver. Den første staven i hver omgang er 3 luftmasker. Så 1 omgang med fastmasker i hver stav. I neste omgang hekles 3 fastmasker, hopp over den 4, gjentas hele omgangen. Etter det skal man ha 30 masker. Så 7 omganger med fastmasker. Deretter 2 fastmasker, hopp over hver 3. maske, hele omgangen. Da skal man ha 20 masker. Så hekler man 7 omganger med fastmasker. Hopp så over en maske og hekle 5 staver i den 2. masken. Hopp over en maske og hekle en fastmaske. Hopp over en maske og hekle 5 staver i den 2. masken igjen. Gjentas hele omgangen.

Som sagt så er ikke oppskrifter min sterkeste side, men håper dette ble forståelig. (Er litt i tvil selv, så  tilbakemeldinger mottas med takk) :-)

Disse passer perfekt til lys også.






Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar