søndag 8. desember 2013

Steg for steg - trekk til tennbriketter

Nå skal jeg forklare hvordan jeg lager trekk til tennbriketter. Dette passer til boksene av merket Unik.

Først klipper jeg to firkanter, den ene 40 x 28 cm og den andre 14 x 15 cm.



Syr sikk-sakk rundt begge. På den minste bretter jeg inn og syr en kant rundt hele, og på den største en kant på begge langsidene.


På den minste syr jeg på en blondekant.


Deretter syr jeg på en strikk på baksiden av der blonden er sydd på. Hold strikken stram når du syr.


Så syr jeg den lille firkanten på den store.


Syr så igjen kortsidene, på den store, på vrangen.


Nå skal hetten lages. Klipper ut to rundinger, 23 cm i diameter. Jeg brukte en bakebolle som mal.


Legger de oppå hverandre med vrangen ut og syr en søm langskanten. Lar det være igjen et hull, så jeg får vrengt den.


Vrenger den og syr en søm ca 1 cm innenfor kanten, helt rundt. Tar strikk på sikkerhetsnål og drar den gjennom kanalen.





Syr til slutt igjen hullet.





Og da er jeg ferdig. Syns den er både dekorativ og praktisk.


Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar