lørdag 21. desember 2013

Vårruller

Jeg våknet jo tidlig som vanlig. Kjedelig på en fridag, men får jo utnyttet dagen. Så før kl 11 i dag hadde jeg lagd over 30 vårruller. Det er så greit å ha en gjeng av disse i fryseren. Koke litt ris, finhakk kinakål og steke et par ruller,  så er det en fullgod middag, syns jeg. De er også veldig gode til forrett.




Jeg har en gang funnet en oppskrift på nettet. Men har endret den en del, slik at de blir som jeg liker de. I dag ganget jeg oppskriften med 3. Syns det er greit å lage noen når jeg først er igang. Men det tar tid da. Her kommer min oppskrift:

10-12 flak av filodeig
4 dl rapsolje

500 gr kjøttdeig
1/2 finhakket kinakål
1 liten løk
2 gulrøtter
3 vårløk
3 ss finhakket frisk koriander
1 ts malt ingefær
1/4 ts malt muskat
1/2 ts pepper
1 ss karri
1 ts chilipulver
1 ss sitronsaft
1 ss sesamolje
1 ts salt
1 stk eggehvite

Rasp gulrøtter, finhakk løk, vårløk, koriander. Stek kjøttet og bland alt, bortsett fra eggehvite og filodeig, sammen. La dette stå og trekke minst en halvtime, så smaken setter seg.

Legg et par skjeer av blandingen diagonalt på filodeig. Brett kantene over blandingen og rull oppover. Lim skjøtene med lettpisket eggehvite.

Varm opp oljen i en panne eller kjele. Om du stikker en tresleiv ned i oljen og det bobler rundt den, så er oljen varm nok.

Stek rullene til de er gylne.  La de renne av seg på et papirhåndkle.

Jeg pleier å ha blandingen i et dørslag før jeg legger den på filodeigen. Det går veldig fort hull på deigen om det er for mye væske.  

Enjoy :-)



Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar